Rybacia polievka

Pred niekoľkými rokmi som kúpila mrazenú tresku s úmyslom pripraviť si vyprážané filety. Po rozmrazení som zistila, že ryba sa úplne rozpadáva a nie je možné ju ani len obaliť v trojobale, nieto vyprážať. Zvyšok tresky teda zostal bez využitia v chladničke. Večer som telefonovala s maminou, ktorá si kúpila rovnaké mrazené filety. Sklamaná mi povedala, že ryba je ako piliny a keďže nevedela čo s nimi, uvarila a dala zožrať našej Blacky. Ja psa nemám, ale mamina ma nakopla k tomu, aby som začala rozmýšľať, ako by som mohla uvarenú rybu využiť ja.
Niekoľko krát som v Nord See jedla ich rybaciu polievka, ktorá mi veľmi chutila a tak som vyskúšala uvariť rybaciu polievku podľa mojej chuti a predstáv. Použila som tú rozpadávajúcu sa tresku, ktorá polievku prirodzene zahustila a aspoň som nemala veľa práce s krájaním :)
Túto polievku varím už niekoľko rokov a postupne prešla viacerými úpravami, až bola "vypilovaná" do dnešnej podoby. Varenie vrátane prípravy surovín netrvá dlhšie ako 30 minút.




4 - 5 porcií

Ingrediencie:

700 g tilapia (je možné použiť aj inú bielu rybu)
300 g losos bez kože
700 ml domáce lečo *
1 L rybací bujón (postup na prípravu je uvedený nižšie)
papriková pasta Eros Pista
nasekaná petržlenová vňať

Postup:
  • Lečo rozmixujeme úplne do hladka.
  • Ryby nakrájame na kúsky o veľkosti približne 2x2 cm.
  • Rozmixované lečo dáme do hrnca, zalejeme rybacím bujónom, poriadne premiešame a privedieme k varu.
  • Potom uberieme teplotu/plyn na polovicu, pridáme ryby, premiešame a varíme približne 15 minút, kým ryby nebudú makké.
  • Podávame s lyžičkou pálivej pasty Eros Pista, posypané nasekanou petržlenovou vňaťou a s hrubým krajcom domáceho chleba.

* V recepte je potrebné použiť domáce lečo, pretože kupované obsahuje ocot, čo sposobí v polievke nežiadúcu kyslastú chuť. Pokiaľ domáce lečo nemáte, pripravte si čerstvé. Na oleji opečte cibuľu nakrájanú na tenké pásiky, po chvíli pridajte na pásiky nakrájanú papriku a restujte, kým nebude makká. Nakoniec pridajte nadrobno nakrájané paradajky zbavené šupky, alebo paradajkový pretlak, priveďte k varu a odstavte.

  • Počas tých niekoľkých rokov, čo polievku varím, som vyskúšala rozne druhy bielej ryby - tilapiu, tresku, halibuta, zubáča aj pangasa.
  • Chuťovo a v kombinácii s lososom mi najviac vyhovuje tilapia, ale závisí na vás, aký druh ryby máte radi, alebo aký sa vám podarí kúpiť.
  • Vždy, keď je to možné, používam čerstvé ryby. Pokiaľ sa nedá inak, použiť sa dá aj mrazená treska, polievka však može byť hustejšia a nebudete cítiť výrazné kúsky rýb, pretože mrazená treska má tendenciu rozpadať sa.
  • Polievku podávam s pálivou maďarskou paprikovou pastou Eros Pista. Pokiaľ nemáte radi pálivé, pastu vynechajte, ale veľmi odporúčam použiť aspoň troška. Dodá polievke tú správnu chuť. Pokiaľ sa rozhodnete ju vynechať, pridajte viac soli, v recepte sa veľa soli neuvádza, pretože samotná pasta je dosť slaná.

Rybací bujón:

1 ČL drvené chilli
1 ČL drvená rasca
2 ČL tymián
3 ČL mletá sladká paprika
1 ČL majorán
2 ČL petržlen
1 ČL bazalka
5 ČL vegeta
2 ČL korenie na ryby
1 ČL soľ
1 ČL mleté korenie
1 L vriaca voda


  • Všetky ingrediencie dáme do misky, zalejeme litrom vriacej vody, poriadne rozmiešame a necháme chvíľu odstáť.


Komentáre