VÝLETNOU LOĎOU PO KARIBIKU - Part 1

Jedlo je mojou vášňou č. 1 a cestovanie vášňou č. 2...preto som sa po dlhej dobe a dlhom uvažovaní rozhodla na tento jedlý blog pridať aj prvý cestopis - a rovno z plavby po Karibiku. Zažila som niečo úžasné a bola som z toho v takom vytržení, až som sa prestala ovládať a rozpísala som sa...pevne dúfam, že tieto moje výlevy niekoho naštartujú k tomu, aby takúto cestu podnikol. Skutočne to stojí za to :) 




Všetkých informácií by bolo aj na knihu, preto som sa rozhodla moju rozpravu rozdeliť na viac častí...prvá je venovaná lodi, ostatné jednotlivým destináciám. Takže si uvarte kávičku, vyložte nožičky a poďte sa plaviť...

Plavba na výletnej lodi síce na mojom to do liste figurovala, ale určite nie na predných priečkach...vidina obrovskej nablýskanej lode, luxusu a prechádzok po exotických ostrovčekoch mi pripadala takmer nesplniteľná, pretože som bola presvedčená, že si nikdy (alebo aspoň najbližších 20 rokov) nebudem môcť dovoliť. Ale nikdy nehovor nikdy...cestovanie sa v posledných rokoch stáva dostupnejšie pre čoraz širšiu populáciu a na to, aby človek spoznal cudzie krajiny už nemusí byť milionár. Aj keď takáto plavba nepatrí medzi úplné low-costy a treba na ňu chvíľu šetriť, pri rozumnom plánovaní sa dá zvládnuť všetko. Treba zobrať do úvahy aj skutočnosť, že Karibik vôbec nie je lacná destinácia, či sa tam vyberiete na výletnej lodi, alebo na vlastnú päsť s batohom na chrbte. Domáci vo vás vidia chodiace doláriky, resp. euráče a vy to pocítite viac či menej na každom ostrove a na každom kroku. Úplne lacné to teda nebude, ale sa nenecháte odradiť predsudkami o potrebe miliónov na účte, zažijete naozaj niečo výnimočné, na čo budete spomínať celý život.  Pre mňa to bola najluxusnejšia dovolenka na akej som kedy bola (a asi aj kedy budem), neľutujem ani cent a za tie mesiace šetrenia rozhodne stála 😊

Naša cesta do Karibiku
My (letelo nás 16 v zostave 10 dospelákov + 6 detí) sme si stanovili fixný termín cesty cez Veľkonočné sviatky v snahe ušetriť pár dní dovolenky a školskej absencie. Leteli sme trasu Viedeň – Paríž (Orly), resp. Budapešť – Paríž (Orly), noc sme strávili v Paríži a následne sme ďalší deň leteli z Paríža (Orly) na Martinik. Na spiatočnej ceste sme už v Paríži nespali, iba sme strávili pár hodín na letisku, vymenili lietadlá a pokračovali domov. Krátke európske lety sme absolvovali s leteckou spoločnosťou Transavia. Na to, že ide o nízkonákladovú spoločnosť boli lietadlá v slušnom stave, personál ochotní, nečakajte však žiadny servis, zadarmo nedostane ani vodu, majú však celkom slušný výber artiklov na zakúpenie. Z Paríža na Martinik sme leteli lietadlom spoločnosti Corsair. Výhodou bolo, že lietadlo bolo naplnené len z dvoch tretín a teda bolo dosť voľných miest, kde mohol človek na 8 a pol hodiny zložiť hlavu. Lietadlo bolo obrovské, sedadlá pohodlné s dostatkom miesta na nohy, výber in-flight entertainment veľmi slušný, jedlo celkom dobré, nalievali karibský punč, aby ste si konečne uvedomili, kam letíte :) Hodnotila by som vysoko pozitívne až na to, že okrem jedného teplého jedla sa už nepodávalo žiadne iné a to jedno na takom dlhom lete nestačilo. Počas celého letu boli síce k dispozícii pulty s nealkom a neustále dopĺňali aj rôzne sladkosti, sušienky, keksy, krekery, gumové cukríky, to však nepovažovujem za plnohodnotné jedlo. Navyše let bol denný, teda dlhý a žalúdok sa hlásil. Na Martinik sme prileteli hladní, za mňa teda za toto body dolu. Opačný prípad bola cesta z Martiniku do Paríža. Leteli sme lietadlom spoločnosti Air Caraibes. Lietadlo malé, najlepšie časy už malo dávno za sebou, priestor na nohy minimálny (málo aj pre mňa a to meriam ledva 167 cm). Zato personál veľmi ústretoví, okrem jednej letušky len samí fešní letušiaci, jedlo – neverím že to hovorím – veľmi dobré. Šlo o nočný let, našťastie sme ho skoro celý v rámci možností prespali tak ubehol celkom rýchlo. Toľko k vzdušnej doprave, poďme na more :)


Výletná loď MSC Fantasia
Pre plavbu sme si vybrali loď Fantasia spoločnosti MSC Cruises na trase Martinik – Guadeloupe – Svätá Lucia – Barbados – Trinidad a Tobago – Grenada – Svätý Krištof a Nevis – Martinik, ktorá trvala osem dní. Zámerne sme vyberali plavbu bez plných dní na mori. Takto sme boli na pevnine každý deň a na každom z ostrovov sme strávili zhruba 7 – 12 hodín, na palubu bolo potrebné vždy prísť najneskôr pol hodinu pred plánovaným odchodom. Zastávka na ostrove však neznamená, že loď musíte opustiť, kľudne môžete ostať a vychutnávať si všetko, čo vám ten ohromný plávajúci luxusný hotel ponúka. Ale poďme pekne poporiadku. Keď si objednáte takýto typ plavby, starať sa už nemusíte skutočne o nič. Po prílete na letisko na Martiniku čakala v príletovej hale pani s ceduľou MCS, ktorá nám povedala, aby sme cestou k východu sledovali veľké vlajky MSC. Tie nás priviedli k ďalšej pani pri východe, ktorá nás inštruovala, aby sme si na batožinu pripevnili ceduľky s číslami kajuty (tie sme dostali e-mailom ešte pred odchodom). Následne nás vyviedla von z letiska k pristaveným autobusom, ktoré odvážali ľudí k lodi. Tu musím podotknúť, že všetko bolo výborne zorganizované a transfer šľapal ako hodinky. Cesta z letiska do prístavu trvala asi 15 minút. Po príchode sme si batožinu ešte sami preniesli k terminálu pri lodi, kde sme ju odovzdali, aby nám bola doručená do kajút. Nasledoval welcome drink cestou na kontrolu lodných dokumentov (tiež nám prišli e-mailom ešte pred odchodom), kde skontrolovali, či údaje na dokumentoch sedia s údajmi v pasoch. Na dokumenty sme dostali obrovskú červenú pečiatku OK a pokračovali sme do lode, kde sme museli prejsť kontrolou ako na letisku. Následne nás fešní chlapci v bielych námorníckych uniformách odfotili, odovzdali sme lodné dokumenty a pokračovali sme do svojich kajút, kde nás už pred dverami čakala naša batožina. S tou sa cez loď nemusíte trmácať ani v deň odchodu. Večer pred konečným vylodením dostanete do kajuty pásky na batožinu označené farbou. Pásky nalepíte na veľkú batožinu tak, ako sa to robí na letisku a najneskôr do polnoci ju vyložíte pred dvere kajuty (príručnú si samozrejme môžete nechať).  Po vylodení nájdete batožinu v hangári pri lodi uloženú podľa farby, akou boli označené vaše pásky.

Kajuta vás čaká otvorená a sú v nej nachystané lodné karty, inštrukcie k lodným platobným terminálom a lodné noviny. Lodné karty slúžia na lodi úplne na všetko, odomknete nimi kajutu, zaplatíte akýkoľvek nákup (loď je bezhotovostná zóna) a preukazujete sa nimi pri odchode aj pri návrate na loď. Kartu vždy oskenuje ochranka, skontroluje či sedí fotka  s realitou a môžete ísť. Do 36 hodín od nalodenia musíte vašu lodnú kartu (stačí jedna na kajutu) spárovať s vašou platobnou kartou alebo zložiť depozit v hotovosti – 250 EUR. Z týchto peňazí sa bude automaticky sťahovať sprepitné pre lodný personál 10 EUR/deň/osoba a akékoľvek ďalšie nákupy. Možno je to veľa, ale pravdou je, že personál fakt maká. Asi najväčším WAU bol pre mňa náš upratovač Viktor, ktorý sa nám po nalodení prišiel osobne predstaviť (aby sme vedeli koho si pýtať ak by sme niečo potrebovali), vždy bol milý a usmiaty (to bol inak všetok personál, ako človek žijúci na Slovensku som z toho bola v šoku 😊 ) a kajutu nám upratoval dva krát denne - rozumej dva krát denne vysával, ustlal posteľ, vysypal smeti, umyl celú kúpeľňu a uložil alebo vymenil uteráky. Nenormálny borec. Viktor Čistič. Milovali sme ho. V deň vylodenia budete musieť lodný platobný terminál navštíviť znova, ukáže vám zaúčtovanú čiastku, vy ju validujete, údaj sa načíta na vašu  lodnú kartu a vy môžete opustiť palubu. 


Celkovo loď bola neskutočný kolos 18 plávajúcich poschodí, z ktorých 16 bolo prístupných pre pasažierov. Dĺžku mala 333, 3 m a šírku 37,9 m, kapacitu 3 274 – 3 959 pasažierov a 1 370 osôb personálu. Vážila 137, 936 ton! Ako toto môže plávať???  A bolo tam všetko. Wellness so saunami a soláriom, 12 víriviek, 3 bazény + detský bazén, tobogan, fitness centrum, bežecká dráha, multifunkčné ihrisko, squash. Bolo toho toľko, že sme si to za tých osem dní ani nestihli všetko pozrieť. Divadlo, kino, 4D kino, kasíno, knižnica, fajčiarsky salónik, detské centrum, diskotéka, video hry a simulátor F1, množstvo obchodov, 20 barov a 6 reštaurácií, kde stále prebiehal program a večer tam hrala živá hudba. Fakt WAU.


Kajuty
Kajutu sme mali úplne základnú a najlacnejšiu, teda vnútornú, ktorá mala namiesto okna obrovské zrkadlo. Pre dvoch bohate stačila, bola až luxusom, keďže sa do nej zmestila aj štvorčlenná rodina. Všetko bolo nadizajnované tak, aby nezaberalo miesto, ale pritom sa tam zmestilo úplne všetko (fén bol napr. nainštalovaný v šuplíku stolíka). V kajute nás tiež každý večer čakali lodné noviny, ktoré v skratke informovali o destinácii, v ktorej sme mali zakotviť nasledujúci deň vrátane predpovede počasia, očakávaného príchodu a odchodu, ponuky výletov, večerného programu v divadle, aká párty sa bude konať, kde bude hrať aká hudba, odporúčaný dress code, otváracie hodiny reštaurácií a obchodov, animačného program na lodi alebo kedy a kde sa bude dať fotiť s kapitánom 😊



Vo večer nalodenia museli všetci pasažieri povinne absolvovať evakuačné cvičenie so záchrannými vestami. Spočívalo v tom, že lodný rozhlas oznámil, že sa bude konať tzv. evacuation drill, zaznel výstražný signál, všetci pasažieri boli vyzvaní, aby sa dostavili do svojich kajút, zobrali si záchranné vesty a riadili sa pokynmi palubného personálu. Ten bol už vo vestách rozmiestnený po celej lodi. Podľa označenia zhromaždiska na vašej lodnej karte vás personál nasmeroval kam ísť, prešli sme cez palubu okolo záchranných člnov, oskenovali vám lodnú kartu (aby sa náhodou niekto nechcel uliať) a následne nám predviedli v niekoľkých jazykoch ako si záchrannú vestu nasadiť. Hotovo, zábava skončila, ide sa piť ďalej. Ale kdeže, v bare vám nenaliali, kým videli že máte pri sebe vestu. Tú sme museli bezpečne odniesť do kajuty a až potom sa žilo ďalej. Mimochodom, či sú vesty v kajute kontroloval personál každý deň. Ak tam nenašiel počet viest zodpovedajúci počtu osôb v kajute, museli ste vysvetľovať, kam ste vestu zašantročili. Bezpečnosť nadovšetko (viem o čom hovorím) 😊

Jedlo a pitie
Jedlo na lodi bolo skutočne fantastické. Musela by som mať štyri žalúdky aby som bola schopná všetko ochutnať :) Hlavná reštaurácia bola bufetová a otvorená bola 20 hodín denne. Výber bol neuveriteľne bohatý, kopec exotického ovocia, čerstvé pečivo, šišky a vafle, rôzne druhy mäsa a príloh, zeleniny, polievky, vegetariánsky kútik, kútik s jedlom pre deti, cestoviny, neuveriteľne dobrá pizza (dokonca piekli aj verziu bez syra – šťastná prešťastná som bola), rôzne šaláty, dresingy, koláčiky, studené misy, skvelá talianska zmrzlina, čerstvé palacinky….všetko čo vám na um zíde. Okrem toho boli na lodi aj reštaurácie so servírovaným jedlom, kde bol zasadací poriadok a muži museli mať dlhé nohavice. Tam bolo na výber predjedlo, hlavné jedlo a dezert zo štyroch možností. Komu by nestačilo, mohol navštíviť aj a lá carte reštaurácie, kde bolo jedlo za príplatok.

Čo sa pitia týka, treba si uvedomiť že ste na lodi, nič tam lacné nebude a všetko bude mať  prirážku. Zadarmo je akurát nonstop pitná voda, postmixové džúsy a čaj. Pokiaľ nepijete alkohol alebo ho pijete minimálne, vystačíte si, prípadne si za nejaký ten drink zaplatíte. V priebehu raňajok je k dispozícii aj americká káva. Určite by som však odporúčala zakúpiť nápojové balíčky, pri ktorých sa obmedzovať nemusíte. Existuje niekoľko druhov, vyberiete si podľa toho koľko a čo chcete piť. Od rozsahu sa následne odvíja aj cena. Osoby zdieľajúce jednu kajutu musia mať zakúpené rovnaké balíčky, takže na tomto systém veľmi neobabrete. My sme sa celkom dosť rozšupli a kúpili sme balíček all inclusive a poriadne sme si ho užili. Rumu som si odpila na tri roky dopredu...no ale nepite v Karibiku rum :) Ak by si niekto myslel, že lacný alkohol nakúpi na pevnine a prenesie ho na loď, tak je na omyle...pri návrate na loď pri bezpečnostnej kontrole sa musí alkohol z pevniny odovzdať. Doručený bude na kajutu večer pred vylodením. Teda musí...pár účastníkov zájazdu tvrdilo, že im nikto nič nepovedal a rum nakúpený v destilérke kľudne vzali do kajuty...ale nespoliehala by som na to...

Najviac z celej plavby som však bola prekvapená tým, že loď sa kývala. Napriek pokojnému moru bol pohyb lode citeľný, s čím som s ohľadom na jej rozmery vôbec nepočítala. Napriek môjmu slabému žalúdku (kinedryl je môj verný priateľ) mi však nebolo nevoľno, bol to skôr nepríjemný pocit, s ktorým si však dobre poradil rum...loď sa síce kývala aj po treťom stále rovnako, ale mne to bolo úplne jedno... :) Kymácanie som vnímala prvé štyri dni, potom som si zvykla (na kymácanie aj pravidelný prídel rumu).

Pár tipov ako ušetriť
Pri takomto type dovolenky sa dá asi najviac ušetriť na letenkách. Pokiaľ nemáte fixný termín, berte tie akciové, ktoré do Karibiku vyskakujú čoraz častejšie a spárujte nejaký tip plavby s dátumami, ktoré sú v „akcii“. Ďalšou možnosťou je hľadať letenky do Karibiku z priamo z Paríža, tie sa dajú vychytať za veľmi dobré ceny. A do Paríža viete letieť z Bratislavy/Viedne/Budapešti nejakou nízkonákladovou leteckou spoločnosťou za malé peniaze. Možnosťou je aj počkať na „last minute“ nejakej plavby a k nej následne dokúpiť letenky. Takto môžete len za samotnú plavbu ušetriť aj 30%. 

Výlety po ostrovoch
Výletná loď samozrejme ponúka na každom ostrove rôzne výlety. Ceny sú však závratné, nemáte možnosť s programom hýbať a spolu s vami je na výlete ďalších aspoň 40 ľudí. Rozhodne teda kupovať výlety cez loď neodporúčam, lepšie je dopredu si naštudovať čo – to o danom ostrove, prípadne si z google maps vytlačiť mapu miest, ktoré chcete na ostrove vidieť, po vylodení ju strčiť pod nos nejakému taxikárovi, ktorých je okolo lode vždy fúra a potom už len zjednávať ceny. V Karibiku si totiž taxikára neberiete na jednu cestu, ale rovno na celý deň. Odvezie vám kam chcete, počká kým spravíte tých tisíc turistických fotiek a odvezie vás ďalej a tak dookola, až poobede skončíte zasa v prístave. Niektorí taxikári majú fixnú cenu na osobu, niektorí berú za dieťa iba polovičnú sumu. Keďže nás bolo veľa, väčšinou sme sa delili na dve skupiny – jednu oddychovú plážovú a druhú cestovateľskú. Po každom ostrove sme sa prepravovali taxíkmi s výnimkou Svätej Lucie, kde sme zvolili výlet  rýchločlnom.

Mena a platenie
Okrem Martiniku a Guadeloupe, ktoré sú súčasťou Francúzska a menou je euro má každý ostrov svoju vlastnú menu. Platiť sa však dá bez problémov aj americkými dolármi. Nezľaknite sa, miestni vám cenu vždy povedia v ich miestnej mene, stačí však povedať  „american dollar“ a sumu prepočítajú. Pozor, vydajú vám vždy v miestnej mene.

Komentáre