Moderný štedrák (gluten free)

Moderná a odľahčená verzia slovenskej vianočnej klasiky. Bez  pšeničnej múky a s minimom cukru. Koláč v tom prevedení bol čistý experiment - chcela som koláč, ktorý by obsahoval všetko, čo mám rada, teda mak, orechy a tvaroh, ale s minimom sacharidom, teda bez klasickej múky a drožia. Na internete som narazila na "raw štedrák", nechala som sa inšpirovať, čo - to domyslela, zaexperimentovala a oplatilo sa - vznikol vynikajúci koláč, ktorý sa okamžite zaradil do kategórie obľúbených a už teraz sa neviem dočkať, keď ho zasa upečiem.  




2 formy s priemerom 10 cm

Ingrediencie:
50 g vlašské orechy
50 g kešu orechy (alebo mandle)
1 PL kokosový cukor
2 a 1/2 PL kokosová múka
50 g alsan (alebo kokosový olej)
1/2 HR sušené slivky, ktoré pred použitím namočíme na 6 hodín do vody
3/4 HR mletý mak
2 ČL kokosový cukor
1 PL tmavý rum 
150 g jemný hrudkovitý tvaroh (ja som použila bezlaktózový)
1 žĺtok (pre bezvaječnú verziu použite 1 ČL kukuričného škrobu)
3 ČL kokosový cukor 

Postup:
  • Orechy pomelieme, pridáme kokosovú múku, jednu PL kokosového cukru a prilejeme roztopený alsan. Poriadne premiešame, cesto sa bude zdať tekuté, to je správne, kokosová múka absorbuje veľa tekutiny. Uložíme na pol hodiny do chladničky.
  • Medzitým si pripravíme náplne. Vodu zo sliviek zlejeme a slivky rozmixujeme s makom, rumom a dvoma ČL kokosového cukru. Tvaroh zmiešame so žĺtkom a troma ČL kokosového cukru.
  • Dno tortovej formy vystelieme papierom na pečenie. Na dno formy utlačíme orechové cesto. Ja som nepoužila všetko, kúsok som nechala, rozvaľkala na hrúbku 3 mm a vykrojila som hviezdičky, ktoré som použila na ozdobu. Pokiaľ sa vám s ozdobovaním hrať nechce, utlačte na dno formy všetko orechové cesto, hrubšia vrstva vôbec nevadí. 
  • Na orechové cesto rozotrieme makovú náplň a na ňu navrstvíme tvarohovú náplň. Pokiaľ ste nepoužili všetko orechové cesto a vykrojili ste aj hviezdičky, uložte ich na tvarohovú náplň.
  • Pečieme v rúre vyhriatej na 180 stupňov 30 minút. Po upečení necháme vychladnúť a až potom koláč vyberieme z formy. Hneď po upečení bude orechové cesto stále veľmi krehké a mäkké, ale po vychladnutí stuhne.

Komentáre